Puasa Vs Sukan Olympic London 2012



Olympic London 2012 akan berlangsung pada jumaat nih tarikh 27 july 2012. Acara ini dilakukan pada bulan ramadhan? kenapa dibulan ramadhan? mengapa tidak dipinda dibulan lain? adakah mempunyai agenda sendiri?

Umat islam terutama atlet Malaysia yg beragama islam? adakah mereka memilih berpuasa atau bersukan demi merebut pingat emas? adakah jika tidak berpuasa atlet kita dapat emas?

ulamak inggrish telah memembuat kenyataan bahawa umat islam dikecualikan berpuasa??

"LONDON -- Tokoh Islam di bumi Inggris, Zahed Amanullah, telah mengulas keputusan sebagian atlet Muslim untuk tidak berpuasa selama berlawan di Olimpiade London 2012. Menurut Zahed, perlawanan olahraga di Olimpiade merupakan tugas negara yang tak bisa dianggap remeh.

"Jika Anda terpilih untuk mewakili negara, maka itu adalah sebuah tanggung jawab yang besar. Mencederai tanggung jawab itu sangat tidak Islami," kata dia seperti dilaporkan dalamThe Washington Post, Kamis (19/7).

Ulama yang berfaham moderat ini mengatakan, umat Islam tidak harus berlebihan dalam menjalankan ibadah. Menurut dia, ibadah dilakukan sesuai kemampuan masing-masing individu. Terkait puasa Ramdhan, dapat diganti di waktu-waktu lainnya hingga satu tahun setelahnya.

"Ekstrimisma dilandasi perasaan untuk selalu melakukan sesuatu secara maksimum. Padahal, Islam bukanlah tentang melakukan hal-hal secara maksima sepanjang waktu. Islam mengajarkan aspek-aspek keseimbangan, moderat, dan logis," tambahnya.

mufti Malaysia jugak menyatakan dikecuali kan utk berpuasa

Mufti Perlis Dr Juanda Jaya bersetuju dengan pandangan Mufti Perak Tan Sri Harussani dan bekas mufti Perlis Prof Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin supaya atlit Muslim yang mewakili Malaysia di temasya Sukan Olimpik, menangguhkan ibadah puasa.
"Setuju (dengan Harussani dan Dr Asri) sebab mereka (atlit) musafir dan mereka berhak ambil rukhsah dan keringanan yg diperkenankan oleh syarak," kata Dr Juanda melalui kiriman SMS kepada Malaysiakini.
Bagaimanapun, tokoh agama itu berkata ia terserah kepada atlit tersebut sama ada berpuasa ataupun tidak sekalipun ia merupakan "keluasan agama".
Dr Juanda mengulas pandangan Harussani dan Dr Asri yang dilaporkan berkata, atlit Muslim boleh menangguhkan puasa bagi mengelakkan daripada dituduh tidak beri kerjasama, diboikot atau boleh menjejaskan peluang kemenangan.
Malah Dr Asri yang juga pensyarah kanan Universiti Sains Malaysia (USM) dilaporkan The New Straits Times sebagai berkata, atlit boleh berbuat demikian kerana mereka bermusafir.
Isu berkenaan turut mendapat perhatian Persatuan Ulama Malaysia (PUM) yang menggesa Majlis Fatwa Kebangsaan (MFK) supaya bersidang bagi memutuskan pandangan mereka berhubung perkara itu.
Setiausaha PUM Dr Mohd Roslan Mohd Nor kepada dihubungi Malaysiakini petang ini berkata pandangan yang dikemukakan itu bukan pandangan rasmi kerajaan.
"Umat Islam memerlukan satu panduan yang sama. Kita menghormati padangan Tan Sri Harussani dan Dr Asri. Tetapi pandangan mereka tidak mewakili satu badan yang berpusat dari kerajaan.
"Itu pandangan peribadi mereka," katanya yang menambah PUM telah berbincang mengenai perkara itu sebelum ini.
Bagaimanapun masyarakat Islam sangat memerlukan keputusan majlis itu dan PUM mahu diselaraskan di peringkat kebangsaan, kata Dr Mohd Roslan lagi. 

cuba kita lihat pada zaman Rasulullah pada zaman berperang? Rasulullah tetap berpuasa semasa berperang...

apa yg TN nak sampaikan dekat sini bahawa olympic london 2012 ini mempunyai agenda tertentu bagi merosakkan agama islam. semoga atlet Malaysia mengambil berat tentang hal begini
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...