Sedekah Dan Bermurah Hati Kunci Jutawan









Sedekah dan bermurah hati itu adalah kunci untuk menjadi seorang jutawan..
Jutawan tu ada 2 jenis...jutawan harta dan jutawan pahala..

Kita rebutlah peluang untuk menjadi salah seorang jutawan-jutawan tu..

Banyak cara kalau kita nak buat kebaikan..yang selama ni mungkin kita tak pernah terfikir pun nak buat..Apa kata mulai tahun ini kita amalkan tip-tip seperti dibawah ini untuk amalan kebaikan kita..

1. Setiap bulan kita asingkan gaji kita sebanyak 5% dan dengan duit itu kita sedekahkan kepada anak yatim atau sesiapa sahaja yang memerlukan.

2. Setiap hari Jumaat kita masukkan dalam tabung masjid RM10.00..sebulan kita cuma keluarkan perlu RM40.00 sahaja. Tak sampai pun RM50.00. (kita buang jauh – jauh perangai lama kita yang suka sangat masukkan dalam tabung masjid note RM1.00.)

3. Setiap hari kita kena bermurah hati dengan isteri dan anak-anak kita. Jangan kedekut dengan mereka. Belanja lah mereka makan. Bawak lah mereka makan di restoran-restoran mewah sekali-sekala. Jangan asyik bagi anak bini kita makan lauk semalam yang telah diperhangatkan. Tentu mereka bosan!!.

4. Setiap bulan asingkan 10% gaji kita dan serahkan kepada ibu bapa kita untuk duit belanja mereka. Ini adalah kunci syurga kita. Barangsiapa yang menghiburkan/menyenangkan hati kedua ibu-bapa mereka di atas dunia ini. Allah akan pastikan orang yang macam itu akan duduk bersenang lenang dalam syurga nanti. Ramai orang tak tahu dan malas nak ambil tau akan perihal ini. Sebenarnya kunci syurga ni, Allah dah bagi awal-awal kat kita atas dunia ni. Kita je yang tak perasan..Kunci itu ada di tangan kedua ibu bapa kita. Kalau kita berbuat baik kepada mereka. Dengan senang hati kedua ibu bapa kita akan menyerahkan kunci itu kepada kita..tapi kita yang tak mahu..***** sombong kita ni kan?? !! 

5. Jangan biarkan orang yang datang meminta-minta di pagar rumah kita berlalu pergi tanpa dapat sesuatu pun dari kita. Setidak-tidaknya bagilah mereka segelas air sejuk untuk menghilangkan dahaga.

6. Tanamkan sifat suka bagi duit kepada kanak-kanak. Tidak kiralah anak siapa pun. Anak kita ke..anak orang ke... Kanak-kanak ni ialah ahli syurga dan mereka memang sukakan duit..Kalau kita hiburkan hati mereka secara tidak langsung kita menghiburkan hati ahli syurga. Itu sebab RasulAllah amat menyayangi dan mengasihi kanak-kanak.

7. Jangan tinggal solat 5 waktu.

Tiada yang mustahil disisi Allah.. 

InsyAllah suatu hari nanti kita pulak akan menjadi seorang jutawan..
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...